Blog

Kho Phangang

2011-07-26 16:28

Vi er stadig på Kho Phagnang (2 nætter endnu). Her holder vi rigtig "slap-af-ferie". Det meste af dagen går med at svømme i poolen og svømme i havet som er meget stille og klart. Bunden er rent, hvidt sand og vandet bliver kun langsomt dybere, så det er en helt perfekt strand for pigerne at bade på.

Pigerne er blevet nogle rigtig vandhunde. Da vi kom til kho Phangang var de begge bange for at få hovederne under vand, men nu kan Nikoline dykke ca 4 meter og Kamilla kan springe i fra kanten også selvom hun ender med hovedet under vand.

På fredag drager vi igen mod fastlandet og videre til Bangkok.

Vores billeder driller os lidt, så I må nøjes med de 4 her fra øen (men tænk bare på en hvid bountystrand, så har I billedet af hvor vi er lige nu....)

Ko Tao

2011-07-21 15:36

Så er vi igen kommet til et sted med internet der virker.

Efter en uge på KhoSamui valgte vi at drage til en noget mindre ø lidt nordligere. Nemlig Ko Tao. Ko tao er en lille ø med kun 750 indbyggere og meget kendt for dykning og snorkle muligheder. Første aften oplevede vi at lyset gik flere gange pga blæsten og vi havde ikke lige fået fundet lommelygten frem, men den kom hurtigt ud af tasken. Pigerne syntes det var vældig morsomt.

Vores piger er jo ikke de store vandhunde så vi var lidt skeptiske i forhold til at tage dem med ud at snorkle. Trods vores skepsis valgte vi at arrangere en tur rundt om øen med stop ved forskellige strande der er kendt for en stor sigtbarhed under vandet. Da snorkleudstyret  var fundet frem og vi nåede frem til første stop på turen var vi fortsat begge noget skeptiske. Der var forholdsvis høje dønninger, men begge piger insisterede på at skulle i vandet. Det blev dog en meget kort tur og ingen snorkling overhovedet. Så var der vist ingen tvivl om at det ville blive en meget lang dag, hvis vi var nød til at blive på båden hele dagen. Dette blev dog i allerhøjste grad gjort til skamme ved næste stop. Vandet var roligt og pigerne ville igen gerne ud at svømme med udstyret på. Da de begge først hacde set at der faktisk er en helt ny verden under vand, var de ikke til at hive op på båden igen. Nikoline sitrede når hun skulle fortælle om alle de nye opdagelser og fisk hun havde set. En af hendes kommentarer var " Det er jo lige som at være med i "Supermario" under vand. Man er bare selv en del af spillet:-).

Det blev en meget vellykket dag, med indtil flere stop og snorkleture undervejs. Dagen sluttede af på en rigtig bounty strand hvor vi var så heldige at se både en blæksprutte og 8 hajer på ca. 2 meter( Og nej det er ikke en røverhistorie)

Efter denne yderst vellykkede dag valgte vi at tage en slappedag med en lang gåtur og lidt badning på stranden.

Pigerne ville gerne ud at snorkle igen og hvad gør forældre ikke for deres børn. De arrangerer selvfølgelig endnu en tur rundt om øen. Denne gang dog i en "longtail boat" Endnu en fantastisk dag med meget flotte fisk, koraler og godt vejr. Denne gang havde vi taget lidt mad med så vi kunne fodre fiskene. Det var en kæmpe succes at få fiskene til at spise direkte fra hånden.

Efter 5 dage på Ko Tao er vi nu havnet på Kho Phangnan i en hytte helt nede på stranden. Der er to skridt til en helt fantastisk sandstrand.

Det er et meget stille område vi er havnet i og turen herud forgik dog også igennem junglen på grusveje. Men det var hele turen værd, og allerede efter en halv dag i  hytten er vi overbevist eom at her kan vi godt bruge en uges tid.

Koh Samui

2011-07-13 15:42

Så er vi kommet til den lille tropeø Koh Samui. Her står den mest på afslapning og badning. Pigerne elsker at bade i poolen og i det stille hav omkring øen. I går fik vi 3 piger en dejlig gang massage på stranden.

I dag lejede vi en bil. Vi var på besøg i en sommerfuglehave, hvor vi måtte "klappe" sommerfuglene, vi så "den store budda", vi så "bedstefar og bedstemor-klipperne" og så så vi to vandfald, hvor vi badede i det ene.

Da vi kom hjem var der selvfølgelig lige tid til en dukker i poolen inden aftensmad.

I morgen skal vi på stranden og prøve en ny pool - en der ligger ude i havet.

Vejret er helt perfekt til os danskere. Lige omkring frokost kan det godt blive lidt "for varmt", men ellers er temperaturen fin. De fleste dage får vi et hurtigt regnskyl, men det gør ikke noget, da det hurtigt holder igen hvorefter luften meget frisker.

Maden hernede er fin. Pigerne elsker den lokale thai-mad. Faktisk har de afprøvet både hotdogs og burgere, men har hurtigt fundet ud af, at det ikke smager som i Danmark og derfor er det bedre at holde sig til den lokale mad. Dog er det vigtigt lige at tilføje "not spicy" (ikke stærkt), når vi bestiller, da thaierne er flittige brugere af store mængder chili i deres mad.

Nu i Chiang Rai

2011-07-07 17:07

Så er vi ankommet til Chiang Rai som ligger nord for Chiang Mai. turen herop blev lidt anderledes end forventet men heldigvis er Thailand et nemt land at rejse i, så det kan godt lade sig gøre at improvisere.

Mandag havde vi booket en 5 dages rundtur i området nord for Chiang Mai. Planen var at en sød dame med et godt engelsk skulle være vores chauffør og guide på turen, men da vi kom ned på kontoret mandag var damen blevet syg og i stedet var det en mand der skulle køre bilen. Det viste sig hutigt at han talte meget dårligt engelsk og i øvrigt havde han ingen anelse om hvad der var værd at se på rundturen. Aftalen var ar vi skulle have nogle stop undervejs, men da vores kære chauffør ikke vidste hvor vi skulle stoppe kom vi med nogle forskellige forslag. Chaufføren accepterede det meste og vi fik nogle fine ture væk fra hovedvejen og ind på nogle små snoede bjergveje. Her gjorde vi bl.a. stop ved en skole, hvor børnene vist meget sjældent så mennesker med vores hudfarve. De havde meget travlt med at "stjæle" sig til at røre ved pigerne og især Nikoline var populær. Vi så også nogle små primitive landsbyer og nogle helt fantastiske landskaber. ( Denne del af turen foregik langt væk fra det ellers turistprægede Thailand. Der var vist ingen tvivl om at det var lykkedes os at få chaufføren ud på nogle veje der ikke normalt lægger på turistruterne.)

På andendagen stoppede vi ved en skovsti som førte op til et vandfald. Vi skulle vandre 1.5 km for at komme op til vandfaldet, hvilket pigerne klarede helt fantastisk. De synes det var spændende at gå i en anderledes skov og især de meget store og flotte sommerfugle gjorde indtryk. Chikaderne var så larmende at vi næsten fik ondt i ørerne. Vandfaldet var rigtig flot, men det var vist alligevel gåturen derop og ned der gjorde størst indtryk.

Sidst på dagen begyndte vi at snakke om, at vi ikke helt følte vi fik den tur vi havde aftalt og planlagt. Morten måtte konstant vise vej, da chaufføren ikke kunne læse et kort, chaufføren forsøgte at køre op af de små bjergveje i 5 gear hvilket resulterede i, at vi gik i stå på en bakke og måte skubbe ham i gang igen. Da vi holdt midt inde i Chaing Rai påstod han at der var 20 km endnu. Vi besluttede os for at sige pænt tak til chaufføren, betalte ham for den del af turen vi havde fået.

Så var vi alene i Chiang Rai, men som vi tidligere havde erfaret er Thailand meget vant til turister og meget villige til at arrangere ture, så vi fik hurtigt indlogeret os på et gæstehus og Morten fik booket en tur til onsdag.

Turen onsdag kom til at bestå af en times sejltur hen til et elefantreservat. En times ridetur på elefanter, svømmetur i et vandfald, besøg i en landsby og svømmetur i en varm kilde. Desuden havde vi fornøjelsen af en fantastisk guide der stoppede ved rismarker, ananasplantager, bananplantager og som fortalte vidt og bredt om alt hvad vi så og som var i stand til at besvare vores mange spørgsmål. Da vi kom tilbage til Chiang Rai var vi godt mætte af gode og store oplevelser - både voksne og børn.

I dag har vi haft en stille dag. Vi har været på besøg i en park, holdt en dejlig siesta og været på natmarked. På markedet fik pigerne lakeret negle og malet små hjerter og blomster på (kostede hele 20 kr. altså for begge pigerne). Denne oplevelse fik pigerne til at vokse ca ½ meter.

Generelt klarer pigerne turen rigtig fint. Nikoline følger fint med, men Kamilla døjer lidt med varmen. Hun har brug for en pause midt på dagen, så vi prøver at holde et par timers siesta dagligt.

I morgen tager vi bussen tilbage til Chiang Mai, hvor vi har en overnatning inden der venter to flyveture sydpå.

endelig ankommet

2011-07-03 09:16

Så er vi endelig ankommet til Thailand. Denne gang var der kun 2 forsinkelser undervejs. Men klog af gammel skade havde vi god tid mellem de flyvninger vi selv havde booket.. Det blev derfor ikke noget problem at nå fra det ene fly til det andet. Pigerne har vænnet sig til at rejse, så de var helt fantastiske at have med på turen herover.

Vi havde booket hotel til de første to nætter hjemmefra, hvilket var fint efter den forholdsvis lange tur på 24 timer. Nu har vi dog fundet et andet hotel.

I går hyrede vi en tuk-tuk med chauffør/guide til at køre os rundt i Chaing Mai for 50 kr. Vi havde en rigtig god dag, hvor pigerne virkelig fik styret deres plagen om at køre tuk-tuk. Det blev til en masse templer og forskellige indtryk af den thailandske kultur.

I dag har vi været ude og kæle med et par tigerunger, hvlket pigerne syntes var en kæmpe oplevelse. Det var dog med lidt blandede følelser, at gå rundt mellem tigerne og se de vilkår de lever under. I morgen drager vi afsted mod blandt andet chaing rai i det nordlige thailand.

Det er meget tydeligt at vi er havnet i en kultur der er vant til turister. Det er nemt at finde gode spisesteder, stort set alle snakker engelsk og alle er meget smilende og hjælpsomme.

3 dage til Thailand

2011-06-26 19:13

Om intet mindre end tre dage drager vi afsted mod Thailand. Erstatningsrejsen er på plads og vi er i gang med at pakke rygsækkene. Det har dog ikke været det store problem at finde ud af hvad de skal indeholde. Det samme som sidst og så er vi klar til afgang. Denne gang skulle vi gerne være afsted i 5 uger, hvis alt går efter planen.

Vi har slet ikke lagt så mange planer for, hvad vi vil når vi kommer derover, som vi gjorde da vi skulle til Indien. Denne gang er der blot booket 2 overnatninger, og så må vi se hvad tiden viser. Vi er klar på, at tage det stille og roligt og ellers nyde tiden sammen i det store udland.

Vi drager afsted fra Kastrup på onsdag og flyver via Helsinki og Bangkok, direkte til Chaing Mai i den nordlige del af Thailand.

Alle glæder sig og pigerne er helt klar på at komme afsted igen. Kamilla syntes det er fedt at vi skal spise på restaurant hver dag, både til morgen middag og aften. Nikoline er lidt mere forbeholden, når man nu ikke kan få frikadeller........

Vi regner med at holde hjemmesiden opdateret mens vi er afsted, så send gerne en hilsen, hvis I får tid i løbet af sommeren.

Hjemme igen

2011-02-08 20:02

Vi fik en dejlig uge på Tenerife. Her gik tiden ved poolen og ved stranden. Havet var dog lidt vildt, så det var kun de voksne det måtte bade, men så er det jo heldigt at sand + vand = sjov leg i timevis. Vi lejede en bil i to dage, hvor vi kørte til et nærliggende marked og til Tenerifes højeste punkt (2219 meter oppe). Pigerne mødte en sød dansk pige på 5 år, som de legede en del med.

Hjemturen gik over England, da Mazdaen stod der og ventede på os. Vi sejlede fra Harwich til Esbjerg (20 timer), hvor vi havde en kahyt og sove i - det var en stor oplevelse for Pigerne.

Nu er vi så hjemme igen og alle vores ting er ved at finde deres rette pladser igen.

Pigerne skal i skole og børnehave i morgen. hvilket især Kamilla glæder sig til.

Glæder os til at se jer alle igen!!

Sol og sommer pa tenerife

2011-01-31 18:53

Sa far vi en del sol og sommer pa tenerife. Vi valgte at slabe pigerne med til tenerife for at fa bare en smule sol og sommer.

Godt nok regnede da vi ankom, men kan man nasten forvente andet:-) Lige nu er der 21 grader og de har lovet godt vejr de naste par dage. Endnu engang nyder pigerne det og specielt den opvarmede pool er et hit. Alt er vel og vi er fortsat klar pa at rejse lidt rundt.

Sa er vi i England

2011-01-27 17:02

Efter 7 fantastiske dage i Ostrig er vi nu i England.

Men for at starte hvor vi sluttede sidst kan vi fortalle, at pa dag 3 kom Kamilla op pa toppen af bjerget. ogsa herfra sang hun hele vejen ned hvilket medforte mange sjove og sode kommentarere fra de andre skigaster. Nikoline var lidt irriteret i starten, da hun ikke mente, det var rimeligt, at hun skulle vente pa Kamilla, men efter et par ture kunne Kamilla lobe nasten lige sa hurtigt som nikoline og sa gik det hele meget bedre. Sidste dag var virkelig god. Hoj sol og vi havde alle vannet os til bjerget sa vi fik en masse gode ture ned af bjerget. Efter 6 timer pa ski matte vi alle overgive os og tage hjem til hotellet. Vi er dog enige om, at det ikke er sidste gang vi tager afsted pa ski.

Nu er vi sa i England, hvor vi besoger vores venner Russell, Claire og Ned. I dag har vi slappet af og varet pa legepladsen og i morgen skal pigerne lave blomster sammen med Russell ( som jo er blomsterdesigner) - Nikoline glader sig rigtig meget.

Pa lordag tager vi flyet til Tenerife, hvor vi har en uge ved en opvarmet pool og forhabentlig med noget dejligt sommervejr.

Sä er der ski pä

2011-01-20 15:04

Som de fleste nok allerede har hört sä blev det en tur rundt i Europa i stedet for.

Lige nu befinder vi os i et snebeklädt Gältur i Östrig. Sneen er super og der er lovet godt vejr fra i morgen. Kan det väre bedre.....

Nikoline er virkelig blevet glad for at stä pä ski. Hun tager de blä pister uden problemer.

Kamilla stär og griner det meste af vejen ned. Hun kan bäde synge og danse mens hun stär pä ski. Det kniber dog lidt med at dreje til höjre sä for det meste ender hun ved toiletdören..........

Hvad der skal ske när vi tager herfra er ikke helt pä plads endnu. Vi tager det lidt som det kommer.

Det bliver ikke Østen i denne omgang

2011-01-14 14:41

Så er der kommet svar fra forsikringen.

De vil ikke dække hvis vi tager afsted igen.

Vores næste træk er, at vi undersøger om sygesikringen vil dække, hvis vi rejser i Europa. Det forventer vi at få svar på inden weekenden.

Status

2011-01-11 15:41

Lige nu afventer vi forsikringens forhåndsgodkendelse af, at vi kan tage afsted igen. Den sidste melding er dog, at vi ikke kommer afsted, men de har lovet at tage den op til fornyet overvejelse. Vi skulle meget gerne få besked i morgen.

Nikoline har været i skole for at fortælle lidt om Indien og Kamilla har haft legekammerat på besøg hele dagen. Tiden skal jo bruges til noget fornuftigt.

Vi andre går og træder os selv lidt over tæerne og forsøger at slå vente tiden ihjel med mere eller mindre fornuftige opgaver

Hjemme igen

2011-01-08 08:20

Så er vi hjemme i Danmark igen. Turen blev lidt kortere end planlagt, men alt det kommer vi til senere. Nu skal i få en lidt mere fyldig beskrivelse af hvad vi har oplevet indtil nu.

Mandag den 27. dec. blev vi hentet her i Middelfart meget tidligt. Det var hundekoldt, så vi havde været i kælderen for at finde nogle gamle jakker frem, som vi kunne have på ud over vores ”lag-på-lag” påklædning. Ventetiden på Middelfart station var lang og kold, men vi var alle fulde af forventninger, så vi kunne sagtens klare at DSB var lidt forsinkede pga. frost på sporene. I toget mellem Middelfart og Gråsten spiste vi et par medbragte morgen-madder og pigerne var svære at holde i ro pga. rejsefeber. I Gråsten blev vi hentet af Mortens bror Henrik, som kørte os til Gråsten. Efter et par hyggelige timer i Gråsten begav vi os mod Hamborg – dog lidt tidligere end forventet pga. advarsler mod sort is på motorvejen. Motorvejen mod Hamborg var rigtig fin, så vi ankom til lufthavnen noget tidligere end forventet, og vi havde god tid til at beundre den fine julepynt i lufthavnen.

Da tiden nærmede sig Check-in, gik Morten til British Airways skranken for at høre nærmere, men fik der at vide, at flyet var forsinket, så vi ikke kunne nå vores fly videre fra London. I stedet blev vi checket ind hos Lufthansa. Lufthansa ville dog ikke checke vores bagage ind hele vejen til New Delhi, da vi jo skulle flyve med Kingfisher Airlines som ifølge Lufthansa var et værre discountfirma …….ja, så kunne vi jo tænke lidt over det. Mens vi sad og ventede på flyet begyndte det at sne kraftigt i Hamborg og samtidig fik vi at vide at det også sneede i London. Så blev der ellers regnet og regnet…hvor længe kunne vi være forsinket og stadig nå vores fly videre…..og hvad med London, hvordan så det hele ud der???

Da vi endelig skulle flyve, fik pigerne hver en lille bamse af besætningen og så var lykken gjort J. Ved ankomsten til London var tiden stærkt fremskreden. Vi hastede ud af flyet, løb ned til bagagen, hen mod Check-in – men hvordan h……. kommer man fra terminal 3 til terminal 4. Der var tog til terminal 5 og skilt til terminal 4 men intet tog…… Sveden løb ned af panden på Morten, Lotte pustede som en hest og pigerne klagede over ondt i benene og der var selvfølgelig ikke lige nogle vi kunne spørge udover andre frustrerede passagerer. Endelig kom der et tog med det forløsende 4-tal på siden.

Efter ankomsten til terminal 4 kunne vi endelig få checket ind og komme om bord på flyet. Vi var lidt spændt på kvaliteten, da vi jo stadig havde udsagnet ”discount-firma” i hovedet. Det viste sig at være et meget fint fly, med masser af service og høj kvalitet. Hver passager havde sit eget lille fjernsyn, hvilket pigerne var meget fascineret over. Det eneste lille men ved det var, at fjernsynene i hele den række vi sad i ikke virkede……. Vi blev tilbudt nye pladser, men det ville betyde at vi ikke kunne komme til at sidde ved siden af hinanden, så det takkede vi nej til. Heldigvis skulle vi flyve om natten, så vi sov det meste af vejen. Under flyvningen havde både Lotte og Morten svede/kuldeture samt  kvalme, men om det var omstændighederne eller noget vi havde spist/ drukket, ved vi ikke, men overskuddet var ikke så stort. Heldigvis var begge pigerne friske, så det gjorde det hele noget nemmere.

I Delhi blev vi mødt af en flink chauffør og en flink guide som skulle køre os hen til hotellet. Nu var det tid til at stifte bekendtskab med den indiske trafik. (Morten og Lotte fik visse associationer til trafikken i Vietnam). Der var en masse dytten, blinken med lygter og køretøjer overalt. Vi fik senere at vide, at et ”dyt” betyder ”bliv hvor du er” og ”blink” betyder,”så kan du godt flytte dig væk fra min kørebane”. Trafikken var et virvar af biler, lastbiler, cykler, rickshaws og knallerter. De kørte meget tæt og en lille åbning kunne straks udnyttes. Vi fik at vide at turen til hotellet ville tage omkring 20 minutter – 1½ timer senere var vi fremme. I Delhi blev vi indlogeret på vores hotel. Ikke noget fint, men et udmærket sted at sove. Resten af dagen stod på afslapning, en lille gåtur i byen og lidt leg.

Dagen efter var Lotte og Morten friske igen og klar på at opleve Indien. Til gengæld vågnede Nikoline op med et hævet øje og en hævet læbe. Vi kiggede noget på det og blev enige om, at det nok var en kombination af rejsen og den meget forurenede luft i Delhi. Nikolines humør var højt og hun synes det var lidt sjovt at hun så sådan ud. Om morgenen blev vi hentet at vores chauffør og en anden guide, som skulle vise os rundt i den nye og gamle del af Delhi. Morgentrafikken var noget mere rolig en den vi havde oplevet dagen før, så vores første tur blev stille og rolig. Vi stoppede ved vores første tempel og efter en kort rundvisning ventede der to rickshaws (cykeltaxa) på os. Vi fik en lille rundtur, hvor vi kom forbi masser af handlende på gaden og når vi kiggede op sprang der aber rundt over vores hoveder. Folk vendte sig om og kom med komplimenter til vores smukke piger. Så gik turen forbi en masse templer og parker, bla. en æresplads for Ghandi. Her oplevede vi for første gang, at når vi var inde for at se en attraktion endte det ofte med, at det var os der blev attraktionen. Der var masser af indere der ville røre ved pigerne og ikke mindst tage billeder. Vi spurgte tit pigerne om det var ok, hvilket de sagde ja til. De satte selv grænsen ved at blive løftet – det brød de sig ikke om.

I Delhi oplevede vi kontrasten mellem den fattige gamle del af Delhi og den rige New Delhi. Kontrasten mellem larm og virvar i gaderne og fred og ro i parkerne. Pigerne oplevede at skulle holde sig tæt til os når vi gik i gaderne men også friheden i at kunne rende rundt og lege lidt i parkerne. I parkerne var der masser af egern, hvilket pigerne synes var sjovt at se på.

Da det blev frokosttid blev vi sat ind i bilen hvor vi kørte og kørte og kørte for til sidst at ende på en MEGET fin restaurant. Morten så straks sort og forlangte at vi blev kørt et andet sted hen (ingen tvivl om at der her var lavet en aftale på forhånd). Chaufføren og guiden så forvirrede på hinanden som om vi lige havde afvist den eneste restaurant i hele New Delhi (hvilket vi ikke helt kunne tro var rigtigt). Vi endte på en meget hyggelig lille restaurant, hvor pigerne kunne få lidt kinesisk og vi kunne smage på lidt indisk. Så var det tid til endnu et par seværdigheder inden dagen endte på hotellet. Om aftenen vågede vi os ud i gaderne for at finde lidt aftensmad, men med to trætte børn og stadig lidt jetlag kan det være svært. Det endte med en tur på Mac Donalds J.

Så blev det den 30. dec. og vi skulle videre til Jaipur. Vi blev hentet af den chauffør som skulle være vores chauffør den næste uge. Han var meget sød og rar og kom godt ud af det med Morten (som jo hovedsageligt var ham man henvendte sig til). Vi havde en ca. 300 km køretur foran os hvor vi så kameler og elefanter som blev brugt til trækdyr, hellige køer, masser af hunde, lastbilværksteder som bredte sig ud over det meste af vejen og ikke mindst masser af trafik. Hver gang vi holdt stille, kom der nogle hen og bankede på ruden for at få penge. Man kunne godt føle sig lidt og en rig arrogant, når man vendte hovedet den anden vej, men vi var blevet advaret imod at give dem noget, når der kom mange, da det så ville blive meget svært at komme videre. Efter en lang køretur ankom vi endelig til et dejligt hotel i Jaipur. Her havde vi resten af dagen for os selv og kunne nyde det sidste af dagen i hinandens selskab.

Om aftenen vækkede Nikoline os. Hun svedte og havde det rigtig dårligt. Hun klagede over smerter i højre side af maven, så vi tænkte straks på en betændt blindtarm. Vi kontaktede en læge og efter et kort besøg på en klinik blev vi henvist til et hospital. Nikoline blev indlagt med betændelse i blindtarmen. Vi fik nu for alvor oplevet hvordan det indiske sundhedssystem fungere. Man kan til tider undre sig over hvor mange papirer der skal udfyldes for at blive indlagt på et hospital. De samme oplysninger skulle skrives på 10 forskellige eksemplarer i ligeså mange forskellige farver.

På hospitalet blev Nikoline undersøgt af den ene læge efter den anden og som Nikoline så fint udtrykte det: ”Der er godt nok mange der gerne vil røre min mave”

Mens Morten og Nikoline var på hospitalet kørte Lotte og Kamilla lidt rundt i byen sammen med vores chaffør. De så en del templer og flotte bygningsværker, men tankerne var mest hos Nikoline, så det var svært at koncentrere sig om det vi skulle se. Vi havde jo aldrig fået kontakt til vores guide, da vores tur havde taget en lidt uventet drejning, derfor var vores chauffør samtidig vores guide. På et tidspunkt kom vores stakkels chauffør dog lidt til kort, og måtte ringe til sin bror, for at få ham til at forklare hvad det var vi skulle se. Kl. 16 blev det endelig besøgstid, så vi alle 4 kunne være sammen. Vi havde et par hyggelige timer sammen inden Lotte og Kamilla skulle tilbage til hotellet for at spise aftensmad.

Nytårsaften blev lidt af en tam fornøjelse. Morten og Nikoline var på hospitalet. Nikoline skulle faste og fik kun væske og næring gennem en sonde. Morten fik hospitalsmad. Lotte og Kamilla var på hotellet, men de var begge trætte efter en anstrengende dag og nat så de gik begge i seng kl. 21. Klokken 24 vågnede både Morten og Lotte ved lyden af HELE 10 raketter. GODT NYTÅR til alle!!!

Den 1. jan. var det Morten og Kamillas tur til at køre rundt i byen, mens Lotte tog vagten på sygehuset hos Nikoline. Omkring frokost fandt chaufføren et dejligt sted hvor Kamilla og Morten kunne spise. Under middagen var der en der spillede på ”banjo” Morten spurgte Kamilla om hun kunne høre hvilken melodi det var hvortil Kamilla svarede: ”Ja, det er Mester Jakob, den spillede han også i går”. På vejen ud af restauranten så Morten at chaufføren fik en seddel i hånden og et smil af tjeneren – Ja, der er vist én der har en aftale om at skaffe kunder til butikken (hvilket passer fint overens med det vi har læst om Indien)

På sygehuset var der ved at udspille sig et drama. Chaufføren og dennes bror (som var blevet hidkaldt) diskuterede med sygehuspersonalet om hvorvidt det var nødvendigt at Nikoline stadig var indlagt. Chaufføren påstod, at hospitalet udelukkende holdt på Nikoline for at tjene penge. Efterfølgende kom en sygeplejerske hen til os og sagde, at chaufføren ville have at Nikoline skulle udskrives, så han kunne tjene penge på sin tur (hvilket passede fint overens med det Morten oplevede tidligere på dagen og hvad vi har læst omkring hvordan man tjener lidt ekstra i Indien). Chaufføren havde dog ikke held med sin mission og Nikoline skulle blive på hospitalet endnu en nat. Samtidig fik vi meddelelsen om at det ville være uklogt at fortsætte vores tur. Det var lidt af en meddelelse at få. Vi havde hele tiden regnet med, at det ville være et kort ophold på sygehuset hvorefter vi kunne fortsætte vores rejse. Nu så det ud til at rejsen skulle slutte inden den rigtig var begyndt. Vi skulle lige bruge lidt tid på at bearbejde meddelelsen. Efterfølgende var meddelelsen fra forsikringsselskabet/ den danske læge at vi godt kunne fortsætte rejsen, men at det i så fald skulle være i et andet land, hvor det var lidt mere sikkert at rejse. Glæden var stor. Så kunne vi alligevel fortsætte rejsen. Dette trak de dog tilbage og mente at det nok var bedst at vi tog hjem for at få Nikoline tjekket i det danske sundhedssystem.

Først på eftermiddagen kunne vi endelig forlade hospitalet efter to døgn. Vi havde et godt ophold, hvor vi blev taget rigtig godt af. Vi var helt trygge ved de indiske læger og deres behandling af Nikoline (den passede fint overens med de meddelelser Morten fik fra den danske læge som han havde kontakt med under hele forløbet).

…….men nu havde vi travlt. Efter meddelelsen om at vi skulle forlade Indien var der nogle indkøb der skulle gøres. Vi havde lovet pigerne at de måtte få noget af alt det ”glimmer” der blev solgt rundt omkring på gaden. Så eftermiddagen stod på POWER-SHOPPING. Der blev handlet kjoler, tasker, armbånd, spejle og meget meget mere og fælles for det alt sammen var GLIMMER – Enhver piges drøm!!! (….den største pige synes også det var sjovt!!). Med hænderne fyldt med poser begav vi os hjem til hotellet. For ikke at blive helt rundrygget tog vi en auto-richshaw til den nette sum af 3,25 danske kr. for 20 minutters kørsel. Hjemme på hotellet blev der danset og leget prinsesser lige indtil det var god-nat-tid.

Umiddelbart før sengetid hoppede en lidt for træt Kamilla rundt i sengen. Benene og hovedet kommunikerede ikke helt efter bogen. Resultatet blev et stort og fint blåt øje, der den efterfølgende morgen ikke gik ubemærket hen på hotellet. Under morgenmaden var den ene tjener overbevist om at vi skulle have hende til lægen, MEN det var hendes forældre nu ikke helt enige i. Ikke flere lægebesøg i denne omgang, tak.

Næste morgen skulle vi checke ud fra hotellet, og det var nu forsikringsselskabet der havde ”overtaget” turen. Vi sagde farvel til vores chauffør og oppasser gennem de sidste 4 dage.  Herefter checkede vi ind på hotel Holiday Inn – et hotel så fint, at vi dårligt vidste hvor vi skulle gøre af os selv. Pigerne blev holdt i kort snor, hvilket var lidt af en udfordring efter 2 dage hvor de dårligt havde set hinanden. Om eftermiddagen gik vi en tur og endnu engang oplevede vi hvordan vores piger tiltrak sig opmærksomhed både blandt børn og voksne. Pludselig var pigerne sultne og hvad gør man så. Jo man sætter sig ind i en auto-richshaw og siger at man skal køres hen til en restaurant.  Vi blev kørt til en dejlig restaurant hvor vi for første gang vovede os ud i en Kuti, hvilket er en ret med masser af naan-brød som man dypper i forskellige små skåle med indiske retter (nogle af dem er ret stærke)uummmmm-dejligt. Mens vi sad på restauranten blev vi ringet op af forsikringsselskabet som meddelte os at der ikke var noget i vejen for at vi kunne rejse videre, bare det blev i et andet land end Indien…… Sikke en dejlig meddelelse – men hvor skulle det være…… Så gik turen igen hjem til hotellet, hvor der blev leget, slappet af og ikke mindst TÆNKT…. Midt under alle tankerne blev vi igen ringet op af den danske læge, som bestemt mente, at det var bedst at rejse hjem til Danmark. Her blev så den endelige beslutning truffet – Vi skulle hjem!

Om aftenen glædede vi os til at putte under dynen. Her måtte vi dog konstatere at et fint hotel ikke nødvendigvis er ensbetydende med en god nats søvn. Vi var blevet tildelt ét tæppe og ét lagen - altså til deling. Det skulle vi så bruge som dyne. Forestil jer to voksne og to børn hvoraf den ene ligger ret uroligt under samme ”dyne”…… det kan vist kun medføre en noget afbrudt søvn (vi lader billedet stå et øjeblik).

Tirsdag den 4. januar skulle vise sig at blive vores suverænt bedste dag i Indien. Efter et dejligt morgenbord begav vi os ud i Jaipurs gader for at finde en turist-taxa der kunne køre os til Amber Fortet. Her købte vi en elefanttur op til selve slottet. Det var en kæmpe oplevelse for pigerne og der blev rigtig snakket under turen. Slottet var kæmpe stort og fyldt med sjove og mystiske gange. Her blev der løbet rundt og snakket om hvordan det havde været at være en prins eller prinsesse på slottet i gamle dage. På hjemturen stoppede vi ind ved vejsiden hvor pigerne og Morten kunne få en tur på en kamel, hvilket igen er helt fantastisk at prøve når man er 3 og 6 år – især da kamelen skulle op at stå og ned at ligge igen, blev der grinet højlydt. Da det blev tid til aftensmad måtte Morten konstaterer, at han var løbet ind i den (næsten) uundgåelige gang maveonde. Her fik vi brug for Sys´ rejseapotek, som indeholdt noget meget effektivt mod den slags – vi siger TAK!!!

Efter et par timers søvn (nu under 2 tæpper) blev vi hentet af taxaen for at køre til lufthavnen, for nu skulle vi begynde hjemrejsen. Det var temmelig tåget så ventetiden i Jaipur lufthavn blev MEGET lang. Efter 5 timers forsinkelse var vi endelig klar til Take-off. Endnu engang blev der regnet og regnet, men denne gang gik regnestykket ikke op – vi ville komme for sent til vores fly mellem Delhi og London.

I Delhi lufthavn skulle det vise sig at der var udfordringer og kampe der skulle kæmpes for at kunne komme videre mod Danmark.

Den første udfordring bestod i at komme fra ankomsthallen til afgangshallen. Ved alle indgange og elevatorer stod der vagter og de var ikke helt enige om hvordan vi skulle komme til afgangshallen – ingen af dem ville lukke os ind. Til sidst lykkedes det og vi var klar til den næste udfordring.  Hvordan kommer vi med et fly? Til trods for at flyselskabet havde checket vores bagage ind helt til København kunne de ikke finde os i deres system og de mente bestemt ikke de havde ansvaret for at vi kom videre. Nu begyndte karruselturen. Lotte satte sig med pigerne på en bænk mens morten blev kastet fra den ene til den anden mere eller mindre ukompetente person.  Efter 5 timers tovtrækkeri og en direkte kontakt til chefen for internationale flyvninger erkendte flyselskabet at de skulle sørge for vores transport. Men nu var der ikke flere flyvninger den dag. Vi fik lavet en aftale om at de sørgede for hotel transport, samt at de ville sørge for ”ekskorte”  den efterfølgende dag. Vi blev kørt til et hotel hvor vi endnu engang oplevede hvor mange der er om arbejdet i Indien. Da vi kom op på værelset stod der to senge med ca 20 cm mellemrum. Ham fra hotellet spurgte om de skulle laves til én seng. Det ville vi gerne have hvorefter der pludselig stod 4 drenge som skubbede de to senge sammen og straks forventede drikkepenge…..

Næste morgen skulle vi hentes på hotellet kl. 5.40, men klokken 5.40 var der ingen taxa. Receptionisten påstod at vi selv skulle sørge for transporten selvom vi havde en anden aftale med flyselskabet og desuden synes han også vi skulle betale for maden selvom vi havde en bon hvorpå der stod at flyselskabet ville betale for morgenmad og aftensmad. Receptionisten påstod at det ikke var aftensmad vi havde fået, da vi havde spist klokken 17.30 og ikke klokken 18…….. Efter lidt snakken frem og tilbage gik han dog med til at det VAR aftensmad vi havde fået og også at flyselskabet skulle betale for taxaen. Da vi kom til afgangshallen kunne vi ikke komme forbi vagterne. Hverken ved dør nr. 1,2,3,4,5,6,7 eller 8….. da vi jo ikke havde nogen billet til den pågældende dag (den 6. Januar), på vores billetter stod der jo den 5. januar. I besøgshallen fandt vi en skranke med flyselskabets navn på. Her fik vi at vide at der først ville komme én vi kunne snakke med kl. 8.30. Så var det igen tid til at vente, vente og vente. Kl. 8.30 kom der endelig én vi kunne snakke med. En herre iført skjorte og ingen jakke – han måtte være den rette at snakke med. Efter Morten havde forklaret vores historie tog manden vores billetter stregede ”den 5. jan” ud og skrev ”den 6. jan” med en kuglepen. Gav Morten billetterne igen og sagde at nu kunne vi godt gå ind i afgangshallen og ganske rigtigt, nu kunne vi komme ind…… Så blev vi igen sendt rundt fra skranke til skranke, men klog af erfaring fra dagen før slap vi ikke den ene medarbejder før vi var blevet videregivet til den næste. Kl. ca.12.30 og efter megen snak med mange forskellige mennesker sad vi endelig i flyet på vej til London. Her kunne vi så konstaterer, at det havde taget 32 timer at rejse de 300 km fra Jaipur til Delhi.

Resten af turen hjem gik efter planen og kl 01.00 kunne vi lidt omtumlede og trætte låse døren op på Karensvej 24.

Dagen i dag er gået med lægebesøg og at snakke med forsikringsselskabet.  Nikoline har det godt og vores egen læges vurdering er at hun er frisk igen.

Nu venter vi på en melding fra forsikringsselskabet om hvad næste træk i sagen er.

Er der mulighed for at vi kan rejse igen eller……. Lige nu er der ikke nogen der helt ved hvad planen er, men mon ikke vi finder ud af det ?????????

Er der nogen der har gode forslag til spændende rejsemål, modtages de gerne........

vel ankommet

2010-12-31 11:27

Sa blev der endelig tid til at skrive en lille hilsen hjem.

Lige nu er vi ankommet til Jaipur og bor pa et dejligt hotel.

Men for at starte fra begyndelsen sa forlod vi jo Danmark den 27. dec for at drage pa vores lange ventede rejse rundt i Indien.

Turen herned tog 27 timer. Det var en lang rejsetid, men pigerne tog det rigitg fint. De var meget facineret over det fly vi fjoj med fra London til Delhi, da der var fjernsyn i alle saderne og vi blev vartet op i alle ender og kanter. Da vi ankom til Delhi kunne vi straks fornemme hvor travl byen var. Der var mennesker overalt og vi holdt godt fast i hinanden for ikke at blive vak. Vi blev checket ind pa et hotel inde i selv byen, sa de forste to natter boede vi midt i travlheden. Den 28. var vi pa en rundtur rundt i Delhi med en chauffor og en guide. Mens vi korte var det travlt omkring os, men ved sevardighederne og i parkerne var der en facinerende ro. Dejligt at bornene der kunne lege lidt mere frit og ikke skulle holde os i handerne hele tiden. Vi oplever i hoj grad hvor anderledes vores born er fra de indiske. Deres lyse har tiltrakker en masse opmarksomhed og til tider foler vi at der narmere er os der er sevardigheden end det vi i kommet for at se. Inderne vil meget gerne tage billeder af pigerne og gerne sammen med alle deres born. Det synes pigerne er meget sjovt, men sidst pa dagen kan vi godt marke at nu har de faet nok. De har selv sat gransen ved at de ikke synes det er rart at blive loftet pa, sa det ma lokalbefolkningen accepterer.

Nu vil Kamilla fortalle lidt om hvad hun har oplevet:

Kamilla synes det er sjovt at vare pa ferie. Jeg har set to hoteller. Vi har set born flyve med drager. Der var springvand om natten. Der er mange hunde og aber. Der er ogsa kameler og elefanter. Nogle vil gerne tage billeder af mig. Jeg har faet et billed.

Nu er det tid til at erkende at jeg (Lotte) ikke helt har styr pa det med billederne, sa dem ma i vente med til Morten sidder ved com.

Til slut vil vi onske jer alle et rigtig godt nytar og mange tak for jeres hilsner.

Ankommet til indien alt ok skriver snart

2010-12-31 02:04

Så er der afgang

2010-12-26 17:35

Juletræet er smidt ud og julepyntet er pakket væk. Taskerne er pakket og vi er klar til afgang. Om mindre end 24 timer er vi undervejs til ukendt land og et noget varmere klima end Danmark kan tilbyde lige nu. Pigerne har været ude og kælke for sidste gang i år og nød det til fulde.

Vi håber, at I alle nyder frostgraderne og vi vil tænke på jer, mens vi forhåbentlig sidder i 25 graders varme om et par dage.

De sidste forberedelser

2010-12-20 18:47

Sommerfuglene har meldt deres ankomst og vi er ved at være klar.

Så har vi fået de sidste vaccinationer og taskerne er så småt ved at være pakket. Vi har en intention om, at alt skal være pakket og klar inden jul. Vi vil jo gerne have mulighed for, at slappe lidt af i julen uden at skulle tænke alt for meget på vasketøj og pakkelister.

Både Kamilla og Nikoline er begyndt at snakke meget om, at vi snart skal ud og rejse. De er begge overbeviste om, at de får lov til at slæbe 10 bamser og det meste af deres legetøj med, MEN mon ikke de bliver lidt klogere, når vi nærmer os næste mandag.

Lige nu er nedtællingen for alvor startet og der er kun en uge til, at vi forhåbentlig sidder i et fly på vej mod nye oplevelser. Vi holder meget øje med, hvordan vejrsituationen er i Europa lige nu. Pt. er  både Hamborg og Heathrow lukket pga. sne, men forhåbentlig løjer det lidt af inden næste mandag.

Det første stik

2010-12-06 21:46

Så har vi fået de første vaccinationer. Pigerne tog det umiddelbart rigtig flot.
Kamilla kiggede meget nysgerrigt med, da Sys skulle stikke hende. Umiddelbart efter hun var blevet stukket, kiggede hun på Sys og sagde: SPASSER. Øhh.... Hvad mener du????? Sagt er sagt og heldigvis fandt vi ud af, at hun faktisk bare ville have sagt PLASTER.
Da hun efterfølgende skulle forklare, hvorfor hun havde plaster på, mente hun at hun havde fået hul i armen. Ja, der er mange udfordringer når man er en lille pige og skal forstå hvad der sker omkring en.

Vaccinationer

2010-12-06 21:45

Så er vaccinationerne bestilt og vi går i behandling på fredag.
Det er altid spændende hvordan kroppen reagerer. Sidste gang gik Morten i gulvet i næsten en uge.
De andre gange har pigerne taget det med et smil. Kamilla syntes faktisk, at det kildede lidt. Nu er hun blevet lidt ældre, så mon ikke hun reagerer lidt anderledes denne gang.
Vi har også fået bestilt flyrejsen fra Indien til Sri Lanka. Det bliver med udrejse fra Chennai og til Colombo den 3. februar. Prisen tør vi næsten ikke fortælle, men vi kan fortælle, at den ikke er over 125 kr. pr person for en 2½ timers flyvetur med forplejning. Billigt........(Hvad mon en pladsreservation på taget af en bus koster???????? NEJ vi vælger nok en anden transportform).
Vi har også fået bevilliget visum til Indien, så nu er der vist ikke så meget der kan gå galt.
Lige nu flyver tiden af sted, og vi kan ikke helt forstå, at der er under 50 dage til afrejse. Vi glæder os og begynder så småt at få styr på de fleste ting.

Planlægningen er igang

2010-12-06 21:44

Nu er der ca. 3 mdr. til hele familien drager mod Indien og Sri Lanka. Vi glæder os meget og nedtællingen er for alvor gået i gang.
Vi vil via denne blog forsøge at holde jer lidt opdateret med hvad det er vi planlægger at bruge januar og februar måned på.